Improvisaatioteatteri on teatteri muoto jossa dialogi, repliikit, juoni, ja hahmot kehitetään esittämishetkellä improvisoiden. Siinä ei ole käsikirjoitusta, ja se on siten sekä hauska että haastava teatterityyli. Improvisaatioteatteria kutsutaan yleensä improvisaatioksi tai improksi, ja siihen usein liittyy myös komediaa. Jokainen esitys on ainutlaatuinen kokemus, koska repliikit keksitään joko yleisön kautta tai näyttelijöiden paikan päällä. Dialogi, juoni, hahmot, ja tapajtumat kaikki keksitään esityshetkessä. Improvisaatioita joskus näytetään televisiossa eri ohjelmissa, esimerkiksi suositussa Amerikkalaisessa ohjelmassa nimeltään ”Whose line is it anyway?”

Historia

Improvisaation historiaan kuuluu italialainen commedia dell’arte, improvisaatioteatterin muoto, joka syntyi 1500-luvulla. Tämä teatterimuoto oli erittäin kehollista, ja repliikit oli improvisoitu tiettyyn ennalta sovittuun juonikuvioon. Commedia dell’arte oli suosiossa 1700-lukuun asti, jolloin se sulautui eri teatterimuotoihin. Molierin komedia, pantomiimi ja englantilainen nukketeatteri ovat kaikki saaneet alkunsa commedia dell’artesta.Venäläinen Konstantin Stanislavski ja ranskalainen Jacques Copeau molemmat käyttivät improvisaatiota näyttelemisen menetelmissään. Viola Spolin, hänen poikansa Paul Sills, ja Keith Johnstone ovat tunnettuja improvisaation kehittäjiä.

“Kyllä, ja”

Improvisaatiossa on tärkeinta idea ”kylla, ja”, jossa annettu idea hyväksytään ja sitten tarjotaan jotain sen jatkumoksi. Se on englannin kieliseksi ”yes, and”. Muita improvisaatio periaatteita ovat esimerkiksi ideat ”moka on lahja”, ennakkoluuloista luopuminen, heittäytyminen, ja ensimmäisen idean käyttäminen ja kehittäminen, ja intuitioon luottaminen.

Improvisaatioteatteri Suomessa

Improvisaatioteatteri

Suomessa improvisaatiota tehdään sekä harrastaja ryhmissä että ammatti tasolla. Helsingin Stella Polaris ryhmä ja Tampereen Improvisaatioteatteri Snorkkeli ryhmä ovat kaksi erittäin suosittua improvisaatio ryhmää.

Longform ja Shortform

Nykyisin improvisaatioteatterissa käytetään kaksi eri menetelmää: ”longform” ja ”shortform”. Longform menetelmässä kehitetään yleisön ehdotusta noin 30 minuuttia tai koko esityksen ajaksi. Siitä tunnetaan parhaiten Del Close ja Charna Halpern. Longform improvisaatioteatteria on kaksi eri laista: premise ja organic. Premise longform improvisaatiossa saadaan yleisöltä ehdotus, jota kehitetään kohtauksessa. Siihen ei kuulu ”kyllä, ja” menetelmä koska sen raamit on jo kerrottu. Organic longform improvisaatiossa pelataan ”kyllä, ja” menetelmällä kehittääkseen yhtä alkavaa ideata. Shortform menetelmässä käydään läpi eri teatteripelejä ja strategioita.

Säännöt

Joskus improvisaatiossa sanotaan että ensimmäinen sääntö on että sääntöjä ei ole. Tämä on totta tiettyyn pisteeseen, koska melkein kaikki yksityiskohdat keksitään paikan päällä ja periaatteessa mitä vaan voi tapahtua lavalla, mutta improvisaatioon kuitenki kuuluu jotain sääntöjä menetelmiin liittyen. Esimerkiksi improvisaatiopelejen rakenne on ennaltaan määritelty. Teatteripelissä ”istuu, seisoo, makaa” kolme näyttelijää näyttelee improvisaatioitu kohtausta, ja joka hetkellä yksi ihminen istuu, yksi seisoo, ja yksi makaa. Silloin kun roolit vaihtuvat, kaikkien näyttelijöiden on reakoitava välittömästi.

Oma osaaminen

oppituntia

Jos haluaa kehittää omia improvisaatio taitoja ja osaamista, kannattaa käydä improvisaatio oppitunneilla. Näitä pidetään eri tasosia ja eri ryhmä kokoille ympärimaailmaa, ja usein niihin liittyy jonkinlaisia esityksiä joihin voi osallistua. Suomessa lähes joka kaupungissa on improvisaatiokursseja ja ryhmiä joihin voi liittyä, joko ilmaiseksi tai maksua vastaan. On tärkeä oppia hyväksymään sekä omat lahjat että mokat ja pystyä kehittämään niistä jotain yhdessä ryhmän kanssa. Moka on improvisaatiossa lahja, koska siitä voi syntyä jotain ainutlaatuista ja ennalta arvattamatonta. Siksi on hyvä harjoitella hyvässä ilmapiirissä josta puuttuu kilpailuhenkisyys tai kannustus kokeilemaan on ainakin voimakkaampi. Improvisaatiossa on tärkeää ylläpitää emotionaalinen eheys eikä kerjätä yleisöltä nauruja. Pitää myös löytää reitti yli omat emotionaaliset estot ja kehittää omaa valmiutta seikkailla tuntemattomilla teillä, yleisö mukana. Jos uskaltaa heittäytyä ilmaisuun ja antaa oman korkeimman älykkyyden puhua puolesta, saa korkeampia saavutuksia kuin jos pyrkii kontrolloimaan tilanteen ja suojelemaan omia vaistoja. On tyylikästä ja rohkeaa aloittaa kohtaus kohtauksen keskeltä eikä aloittaa alusta, ja sillä saa yleisön hyppäämään mukaan eikä nukahtamaan tylsyyteen.

Lue lisää täältä.

14 thoughts on “Improvisaatioteatteri”

  1. Thank you a lot for sharing this with all folks you actually understand what you’re
    speaking about! Bookmarked. Kindly also consult with my site =).
    We may have a hyperlink exchange contract between us

  2. Hello, Neat post. There’s a problem with your site in internet explorer, would
    test this? IE still is the market leader and a good portion of other
    folks will leave out your great writing because of this problem.

  3. When I initially commented I clicked the ”Notify me when new comments are added” checkbox and
    now each time a comment is added I get four e-mails with the same
    comment. Is there any way you can remove me from that service?
    Bless you!

  4. Whats up this is kind of of off topic but I was wondering if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually
    code with HTML. I’m starting a blog soon but have
    no coding knowledge so I wanted to get guidance from someone with experience.
    Any help would be enormously appreciated!

  5. Hey I am so grateful I found your site, I really found you by accident, while I was researching on Digg for something else, Regardless I am here now and would just
    like to say thank you for a tremendous post
    and a all round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have time to read through it all at the minute but I
    have book-marked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will
    be back to read much more, Please do keep up the awesome job.

  6. With havin so much content do you ever run into any issues
    of plagorism or copyright violation? My
    blog has a lot of exclusive content I’ve either
    written myself or outsourced but it appears a lot of it is
    popping it up all over the web without my authorization.
    Do you know any ways to help protect against content from being stolen? I’d genuinely appreciate it.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.